söndag 9 juli 2017

Om helgen

God söndagskväll på er! Lever och mår fortsatt bra här i Albanien. Tänkte kika in och berätta lite om den gångna helgen. På fredag hade vi skola som vanligt. I min och Mirjams klass var halva dagen aningen kaotisk då vi tillfälligt hamnade vara utan tolk. Det är inte så lätt att handskas med 22 väldigt livliga barn som dessutom bara förstår en bråkdel av det som sägs. Vi kan ju i och för sig också bara några ströord på albanska, så det kortet fungerar inte heller. Nåväl, det gick ändå helt bra och vi var överlag mycket nöjda över den första skolveckan! På eftermiddagen var vi på stranden och på kvällen åkte vi in till Durrës på middag. Vi stannade där ganska länge och gick längs strandlinjen som var full av åkattraktioner, marknadsstånd och liknande turistvänliga grejer.

På lördagen gjorde vi en heldagsutflykt till södra Albanien och staden Pogradec. Bussresan dit var mycket varm, men slutdestinationen var obeskrivligt vacker. Vi simmade i en stor sjö som gränsade till Makedonien och låg mitt nedanför bergen. Vi spelade också fotboll på en uppblåsbar, vattentäckt plan, upptäckte stranden och åt sjukt god pasta på en restaurang nere vid sjön. I dag har vi varit på gudstjänst i Tirana och stannade sen där för lunch och efterrätt. På eftermiddagen for vi till stranden för att simma och vi åkte också ut med en trampbåt. I kväll har vi planerat och förberett inför morgondagens skola.

Det blev en ganska snabb sammanfattning, men kul att ha det nedskrivet för egen del också. Bilder har jag i mängder, men plockade i hop några (läs: ganska många) till detta inlägg.